مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20326 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

آيا نيل به مقامات عرفاني براي گناه كار توبه كننده ميسّر است ؟

سير الي اللّه و نيل به قرب الهي براي عموم راغبان حركت در صراط مستقيم و طالبان نيل به بركات وفيوضات الهي ممكن و ميسر است . تنها در گاهي كه به سوي هيچ كسي بسته نيست در خانهء خداي مهربان است . امام صادق 7در دعايي كه هر روز در ماه رجب مي خواندند چنين مي فرمايد .(1)

در دعاي معروف ماه رجب مي خوانيم :

اي آن كه در مقابل كم بسيار عطا مي كني , اي آن كه هر كه سؤال كند عطاي مي كند ,اي آن كه به هر كه سؤال نكند و تو را هم نشناسد باز از لطف و رحمتت عطا مي كني , جميع خوبي هاي دنيا و جميع خوبي هاي آخرت را به من عطا فرما>.

توبه , بركات و آثار و منافع فراوان دارد; از جمله :

1 گناهان را محو و نابود مي كند. قرآن مي فرمايد:

پروردگارتان گناهانتان را بپوشاند>.

2 خداوند بركات زمين و آسمان را بر توبه كاران نازل مي كند. قرآن مي فرمايد: .(2)

3 توبه نه تنها گناه را مي پوشاند و از بين مي برد, بلكه آن را مبدل به حسنه مي كند. قرآن مي فرمايد: .

4 توبه كار حقيقتي چنان مورد عنايت و محبت پروردگار قرار مي گيرد كه حاملات عرش الهي نيز براي اواستغفار مي كنند و تقاضاي ورود او و خانواده اش را در بهشت برين و جنات عدن مي نمايند. قرآن مي فرمايد: . و مي فرمايد:

عرشند و آن ها كه گرداگرد آن (طواف مي كنند), تسبيح و حمد پروردگارشان را مي گويند و به او ايمان دارند و براي مؤمنان استغفار مي كنند (و مي گويند) پروردگارا, رحمت و علم تو همه چيز را فرا گرفته است . پس كساني را كه توبه كرده و راه تورا پيروي مي كنند, بيامرز و آنان را از عذاب دوزخ نگاه دار, آن ها را در باغ هاي جاويدان بهشت , كه به آن ها وعده فرموده اي وارد كن . هم چنين از پدران و همسران و فرزندانشان هر كدام صالح بودند كه تو توانا و حكيمي و آنان را ازبدي ها نگاه دار و هر كس را در آن روز از بدي ها نگاه داري مشمول رحمتت ساخته اي و اين است همان رستگاري عظيم >.(3)

(پـاورقي 1.شيخ عباس قمي , مفاتيح الجنان , ص 275و 284 اعمال ماه رجب .

چه فيضي بالاتر از محبوب الهي واقع شدن و چه سعادتي فوق نيل به رستگاري و فوز عظيم در آخرت ؟! و همه ءاين ها نصيب توبه كار واقعي مي شود. بنابراين كسي كه به وسيلهء توبه آيينهء قلب را از زنگار گناه پاك كرد و روح وجان را با آب توبه شستشو كرد و راه تهذيب اخلاق و سير سلوك الي اللّه را برگزيد و از خداوند استعانت جست , به مقامات عرفاني نايل و از الطاف الهي بهره مند خواهد شد. حربن يزيد رياحي گناه بزرگي مرتكب شد و راه بر امام زمانش حضرت اباعبداللّه الحسين 7بست , ولي وقتي تائب شد بر اين توبه به مقامي رسيد كه هر انساني آرزوي نيل به چنين مقامي را دارد و آن همان شهادت در ركات سالار شهيدان و سرور آزادگان مي باشد و اين نمونهء روشن وبارزي است كه توبه كار مي تواند به عالي ترين مقام ممكن نايل شود.

(پـاورقي 1.نوح (71 آيهء 10تا 12

(پـاورقي 2.مؤمن (40 آيه 7ـ 9

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.